De mannen zijn weer binnen. Naast het probleem met de stuurbekrachtiging hebben ze er een nieuw serieus probleem bij gekregen. Waarschijnlijk dat de versnellingsbak vandaag nog “even” gewisseld moet worden.
De proef begon goed. De duinen waren tricky en omdat Henri en Gert het misschien in het begin wel te voorzichtig deden kwamen ze een paar keer vast te zitten. Nadat ze echter in het ritme kwamen ging Team Oryx er bijna fluitend overheen. Na de duinen kwam er een wat vlakker stuk waar de snelheid wat hoger kwam te liggen. Tot de verbindingsroute, tussen de twee specials, was er eigenlijk nog niet veel aan de hand.
In het tweede gedeelte van vandaag ging het echter mis. Op de snelle piste (omschreven als WRC piste) ging het mis. Na een klap hoorde ze een ratel in de versnellingsbak waarna de aandrijving compleet wegviel. Na een korte stop en wat optische checks werd de auto opnieuw gestart en bleek de versnellingsbak en de aandrijving toch weer enigszins te werken. Alleen de achteruit versnelling deed het niet. Op eieren en met een sterk aangepaste snelheid is het team de laatste 60 kilometer naar de finish gereden.
In het bivak wordt er nu gekeken naar de oplossing. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal de versnellingsbak gewisseld moeten worden. Het wordt dus een korte nacht waarbij Arnoud ook nog eens niet helemaal fit is (beetje grieperig). Het team heeft echter de belofte gedaan om morgenvroeg klaar voor de start te staan om te beginnen aan dag 7. De laatste dag van de rally.
De rally zal gaan van Matarka naar Saïda, een etappe van in totaal 340 kilometer met 204 kilometer aan special stage. Niet al te moeilijk, maar vooral snel, heel snel.