Dag 0: Aankomst.
Na een mooie reis zijn we aangekomen bij het bivak bij Hotel Yasmina in Merzouga. Wij zullen hier de aankomende 5 dagen ons kamp opzetten voor de Fenek Rally. Nu eerst de laatste checks aan de Oryx GPR, Later vandaag wordt ook de technische keuring gehouden in hotel Chergui.
Eenmaal bij hotel Chergui zijn de startnummers opgehaald voor de auto, evenals de Stella waar Daan mee moet gaan navigeren.
Later in de avond is de auto dan klaar voor de eerste special stage. Deze zal gelijk 225KM zijn met snelle paden en een aantal dunettes.
Dag 1: De vuurdoop:
Als tweede auto starten we vandaag. Daan wordt gelijk in het diepe gegooid. De eerste 40km gaan goed, de auto houdt zich sterk en de navigatie gaat goed. Totdat we het spoor kwijt raken. Waarna we een tijd moeten zoeken naar het juiste pad. Toen deze gevonden was ging het weer lekker. Tot km 118 was het vooral inkomen geblazen, maar na de neutralisatie ging het eigenlijk foutloos verder. We hebben alle Waypoints af weten te tikken. En dat bleek later erg belangrijk in deze wedstrijd
Eenmaal in het bivak kwamen we er achter dat de eerste etappe gelijk een etappe overwinning zou worden. Dat hadden we beiden niet verwacht. De reden? Een kleine 10 andere deelnemers hadden 30 uur tijdstraf door het missen van 3 achtereenvolgende waypoints.
Dag 2: Foutloos.
Doordat we de etappe van maandag gewonnen hadden betekende het dat we mochten gaan openen. Erg spannend voor de kersverse navigator. We hebben besloten om de snelheid er iets uit te halen zodat we goed alle waypoints kunnen aftikken. En dat werpt zijn vruchten af. Een foutloze rit. Alle waypoints gepakt en mooi naar een derde tijd gereden.
En bijna nog belangrijker. Op tijd terug voor een verdiende middag duik in het zwembad.
Dag 3: Problemen in de duinen
We beginnen de dag met een kleine navigatiefout. Maar dat hebben we al snel weer terug gereden. Vervolgens komen we aan bij de duinen en tijdens het zoeken naar een waypoint rijden we vast op een duin. Bij het terug laten rollen hoorden we een knak in de aandrijflijn.
Dit blijkt later een gebroken tussen as te zijn waardoor we alleen nog voorwielaandrijving hadden. Na wat graven hebben we de auto op een vlak hard stuk weten te sturen en zijn gaan sleutelen. Mede dankzij de hulp van Wim en de mannen van GPR konden wij vrij snel onze weg weer vervolgen.
Het tempo zat er weer goed in totdat we na de neutralisatie op een lastig te navigeren punt komen. Na wat heen en weer rijden en zoeken konden we het nog niet vinden. Uiteindelijk besluit Daan de situatie uit te tekenen op de achterkant van het routeboek, en komen tot de conclusie dat het waypoint tussen twee paden moet zitten. Na terug rijden en haaks op de route rijden komen we dan toch het waypoint tegen en reden de route daarna foutloos uit.
uiteindelijk maar twee waypoints gemist deze dag, maar mede door de gebroken as geen top tijd.
Dag 4: Het klikt!
Door de avonturen van de dag ervoor begonnen we wat verder achteraan. We starten direct in de duinen.
De 15km duinen vliegen in 30 minuten voorbij en we komen daarna aan in prachtige droge rivierbeddingen. De auto glijd er mooi doorheen en de snelheid zit er goed in!
Daan zit boven op de navigatie en het gaat echt lekker. Helaas moet de auto nog een keer gestopt worden voor een kleine pitstop achter een bosje. Wat achteraf het verschil blijkt te zijn tussen de 4de tijd en de 2de tijd, Maar dat mocht de euforie niet drukken die gevoeld werd bij de finishlijn
Dag 5: De laatste loodjes
De laatste dag alweer, nog steeds eerste in het algemeen klassement op ruime voorsprong.
De dag bestaat uit 45km duinen naar de finish. De duinen gaan eigenlijk foutloos op 1 keer bijna vaststaan. We leggen de duinen af in 1 uur en 50 minuten.
Bij de finish worden we opgewacht door het team zodat het feest kan beginnen! De prijsuitreiking is later bij hotel Chergui. Waar wij de trofee in ontvangst hebben genomen met de nodige champagne met confetti.
Nu is het nagenieten geblazen!