Van Steenbergen en Willemse brengen nacht door in de woestijn
Een kapotte waterpomp op 50 kilometer in de eerste etappe van de Dakar Rally dwong Henri van Steenbergen en Eyck Willemse tot een overnachting in de woestijn. Bij het krieken van de dag konden ze weer verder, maar toen bleek het terrein dusdanig kapot te zijn gereden, dat de start van etappe 2 niet meer te halen was. Het Oryx Rallysport-duo hoopt in etappe 3 weer aan te kunnen sluiten.
Vanaf de weg naar Al Qaisumah meldden Van Steenbergen en Willemse dat ze onderweg zijn naar het bivak, na een roerige dag en een avontuurlijke nacht. “We waren in etappe 1 als nummer 175 gestart en dus was het parcours al redelijk losgereden. Maar het was nog prima te doen. Helaas ging na amper 50 kilometer de waterpomp kapot en heeft dat ons de das om gedaan.”
Na zes uur repareren konden ze wel verder, als rode lantaarndragers in het donker. Ze wisten kilometer 160 te bereiken, maar stuitten daar op een muur van zand. “Een hele grote hoge duin, waarvan we niet konden bepalen hoe we er omheen konden. Het verstandigste is dan om daar te overnachten en bij daglicht verder te kijken. Onder de sterrenhemel was het koud en stil, maar ook wel een avontuur.”
Bij het aanbreken van de dag werd duidelijk hoe ze om de duinen en bergen heen konden om het juiste spoor weer terug te vinden. “Dat is kijken, denken en het landschap lezen. Heel gaaf om te doen.” Redelijk probleemloos kwamen Van Steenbergen en Willemse tot kilometer 220 , waar de lokale politie vertelde dat de route dicht was. “We zijn toch begonnen aan een duinensectie waar alles, maar dan ook álles kapotgereden was. Dat betekende scheppen, graven, de rijplaten drie meter vooruit leggen en weer scheppen, graven, enzovoorts. Machtig, want dat is Dakar 2022.”
Omdat het zo letterlijk geen meter opschoot, besloten Van Steenbergen en Willemse om toch maar via de weg uit de proef van de eerste etappe te rijden en naar het bivak te gaan. Eenmaal daar bekijken ze wat hun opties zijn, in overleg met de organisatie en de wedstrijdleiding. Het meest waarschijnlijke is dat ze in etappe 3 weer mogen starten, maar met een pak straftijd en buiten competitie.