skip to Main Content
"Het ging hartstikke goed, tot er middenin de duinen een hoop geratel en geklapper onder de auto uit kwam"

Van Steenbergen en Willemse maken uitstapje

Tot 20 kilometer voor de finish van de zesde etappe van de Dakar Rally 2022 ging het voorspoedig voor Henri van Steenbergen en Eyck Willemse. De heren van Oryx Rallysport hadden het prima naar hun zin in het gevarieerde terrein, met snelle paden, wadi’s en – de laatste 40 kilometer – duinen. “Het ging hartstikke goed, tot er middenin de duinen een hoop geratel en geklapper onder de auto uit kwam”, vertelt Henri van Steenbergen. “Bleek de voorste aandrijfas er onder te bungelen. Oké. En nu?”

Van Steenbergen en Willemse haalden de as er onderuit en zetten de luchtdruk van de achterbanden zo laag mogelijk, om zoveel mogelijk grip te hebben. “En vervolgens op zoek naar een alternatieve route: waar kunnen we komen, waar niet?” Dat betekende wel een uitstapje buiten de route, en dus een aantal gemiste waypoints, wat in elk geval weer straftijd oplevert. “Jammer dan”, vindt Van Steenbergen. “Het belangrijkste is dat we de finish zijn gepasseerd. Liefst met alle waypoints, maar als dat niet kan, is het niet anders. Dit was een kwestie van schade beperken.”

Hoewel het niet allemaal even soepel en volgens plan ging, kijken Van Steenbergen en Willemse terug op een mooie eerste week. “Saoedi-Arabië heeft echt wel wat te bieden”, vindt Van Steenbergen. “Het is een prachtig land om te rijden, beter en uitdagender dan Zuid-Amerika. Vandaag zagen we ook publiek langs de route. Ik vind het fantastisch. Dat de rally zwaar is, dat is de bedoeling. Daarom doen we mee.”

De auto is na deze week, en zeker na de zesde etappe, wel aan de rustdag toen. Van Steenbergen
sleutelt zelf mee. “Dat vind ik veel te leuk. We gaan de hele aandrijflijn vervangen, een nieuwe
versnellingsbak erin zetten en de rest een grote beurt geven, zodat de auto er weer zes dagen
tegenaan kan.”