Portie pech voor Van Steenbergen en Willemse
Ze deden dubbel zo lang over de verbinding van 100 kilometer naar het bivak in Al Dawadimi, maar Henri van Steenbergen en Eyck Willemse hadden echt geen zin meer om een lager in het rechtervoorwiel te vervangen. Onderweg in de zevende etappe hadden de mannen van Oryx Rallysport hun portie wel al gehad.
“De onbalans in het rechtervoorwiel was er niet als we 60 kilometer per uur reden, dus dat hebben we maar gedaan”, vertelt Van Steenbergen na aankomst in het bivak. “Zo ging het ook, het duurde alleen een beetje langer.” De proef van 402 kilometer was op zich nog helemaal niet zo slecht gegaan. Op de snelle stukken in het stof had Van Steenbergen het niet naar zijn zin gehad, maar het was te doen. In de stukken met duinen ging het uitstekend. “Wat dat betreft was het echt een prima dag. We zijn een plek of twintig naar voren gereden. In de duinen maken we zoveel goed.”
Onderweg hadden Van Steenbergen en Willemse veel auto’s met brokken zien staan. “Op die paden sloop je de auto. Er is veel gebeurd vandaag, we hebben er veel zien staan. Zelf hebben we nog een ssv van een rotsblok af geholpen.” En toen kwamen ze 80 kilometer voor het einde zelf met pech te staan. In het donker kwamen ze niet tegen een hoge duin op, die door de andere auto’s en trucks al was verruïneerd. “De motor sloeg af en we kregen ‘m niet meer aan de praat. Uiteindelijk heb ik een paar klappen op de startmotor gegeven met een baco en toen ging het wel weer. Maar alles wat we hadden goedgemaakt, waren we weer kwijt en daar baalden we van. Dus toen hadden we onze portie wel
weer gehad en hadden we geen zin meer om onder de auto te kruipen voor het wiel.”
Dat werd in het bivak door de monteurs in orde gemaakt, zodat de auto weer fris aan de start van de achtste etappe staat. Voor de raceteams staat er 830 kilometer op het programma, waarvan 395 kilometer wedstrijdproef. De assistentie heeft een reis van 757 kilometer naar Wadi Al-Dawasir voor de boeg.