skip to Main Content

Toch nog wat extra nieuws over de dag van gisteren. Eigenlijk ging het best lekker met het rijden totdat ze in het roadbook op cap moesten gaan rijden. Op cap rijden is eigenlijk op kompas rijden en wordt meestal toegepast wanneer er geen natuurlijke wegen zijn om te navigeren. Gisteren was dit toen Henri en Gert over een grote zoutvlakte moesten navigeren.

Helaas lukt het de mannen niet op het aangegeven CP te vinden waardoor men erg veel tijd verloor. Toen men uiteindelijk dan toch het CP vond werd er aangegeven dat het volgende CP al gesloten was door de organisatie. Samen met zes andere teams heeft men toen besloten om de arts van de organisatie te volgen, die een andere (kortere) route had om naar het bivak te komen.

Helaas ging het mis toen de auto van Team Oryx stil kwam te staan met daarbij een brandje onder de motorkap…. Dus snel uitstappen en blussen wat gelukkig de schade binnen de perken hield.

Na dit avontuur kwam men ook nog een keer vast te zitten op een duinkam waarbij de groep van zes teams uiteen viel en Henri en Gert samen met twee andere teams over bleven in de woestijn. Bij het invallen van de schemer werd er door de drie teams besloten om geen verdere risico’s te nemen en opnieuw in de woestijn te overnachten.

Bij het ochtendgloren vanmorgen heeft men, in overleg met de organisatie, de route direct naar het bivak van vandaag gekozen. Dit om lekker op tijd in het bivak te zijn voor een uitgebreide service en ook met de mogelijkheid op wat extra training in het cap rijden. Arnoud en Edwin hebben ze vanzelfsprekend met open armen ontvangen. Het team is weer compleet!

Morgen gaat het team weer volop de strijd aan. De auto deed het eigenlijk gewoon super wat de stemming dan ook ten goede komt.

Op naar etappe 6, die gaat van Tissint naar Ouarzazate een afstand van 280 kilometer. Het einde van de rally komt in zicht.

620